29-7 Inmiddels hebben we opnieuw het reisplan bijgesteld en willen we morgenvroeg 30-7, 5.00 uur vertrekken richting Spaanse kust. Afstand 1000 kilometers en we verwachten er met een gem. snelheid van 7-8 km/uur 6 dagen voor nodig te hebben.
Spannend hoor onze eerste meerdaagse oversteek. Eng maar ook uitdagend. De weerberichten zijn gunstig en we vinden het eigenlijk minder geschikt om via Zuid- Engeland te gaan, dit is toch een dag langer en we willen dolgraag wat zonniger oorden bereiken.
Bovendien is het een goede ervaring en oefening alvast voor de oversteek Atlantic.
karel heeft met behulp van de kaarten een route uitgezet en er de verschillende waypoints (coördinaten) bij gezocht en in de GPS gezet. We varen boven de Kanaaleilanden langs en houden de kust van Bretagne ver over bakboord.
Doel is de noord spaanse kustplaats la Coruna.
woensdag 29 juli 2009
Labels:
logboek
29-7
Vandaag is dus de boot geïnspecteerd en heeft Karel wat klussen (repareren kleine lekkages in voorschip) uitgevoerd. Deze zijn niet ernstig maar zorgen voor net niet droge spullen.
De GPS werkt niet helemaal zoals we willen, de snelheid en de koers werken het ene moment goed en dan weer niet. Op het scherm komt dan een code “no fix” te zien. Bij inspectie en controle ligt het aan de antenne kabel-aansluiting en dit is nagekeken . We hebben nog een hand GPS dus veel kwaad kan het niet maar dit moet natuurlijk wel in orde komen. Evt. een nieuw GPS er bij aanschaffen en als het nu niet goed werkt hebben we nog een reserve kabel -aansluiting.
Vandaag is dus de boot geïnspecteerd en heeft Karel wat klussen (repareren kleine lekkages in voorschip) uitgevoerd. Deze zijn niet ernstig maar zorgen voor net niet droge spullen.
De GPS werkt niet helemaal zoals we willen, de snelheid en de koers werken het ene moment goed en dan weer niet. Op het scherm komt dan een code “no fix” te zien. Bij inspectie en controle ligt het aan de antenne kabel-aansluiting en dit is nagekeken . We hebben nog een hand GPS dus veel kwaad kan het niet maar dit moet natuurlijk wel in orde komen. Evt. een nieuw GPS er bij aanschaffen en als het nu niet goed werkt hebben we nog een reserve kabel -aansluiting.
Labels:
voorbereidingen
bevoorraden in Cherbourg
29-7
vandaag heb ik grote inkopen gedaan op de fiets met rugzak en nog een grote shopping-tas mee om voor de reis in te slaan. Er is hier een enorm warenhuis en je zoekt je ongans om alle producten te traceren. Ik moest wel twee keer heen en weer fietsen met behoorlijke ballast. Het kost me enkele uren maar als ik de boel in de bakskisten douw ben ik wel trots op wat er allemaal gekocht is. Mijn voorraadlijst groeit gestaag en ik heb zeker al voor meer dan twee weken profiand aan boord en zeer gevarieerd.
De stad Cherbourg hebben we al meerdere keren bezocht. Musea en kerken plenty en erg interessant. Het mooiste vind ik de aankleding van de straten vol bloemen. Op kleur bij elkaar gearrangeerd en uitbundig bloeiend. Parken waar veel mensen picknicken en bij elkaar zitten. Echt heel gezellig. De zon schijnt dus het kan niet stuk.
vandaag heb ik grote inkopen gedaan op de fiets met rugzak en nog een grote shopping-tas mee om voor de reis in te slaan. Er is hier een enorm warenhuis en je zoekt je ongans om alle producten te traceren. Ik moest wel twee keer heen en weer fietsen met behoorlijke ballast. Het kost me enkele uren maar als ik de boel in de bakskisten douw ben ik wel trots op wat er allemaal gekocht is. Mijn voorraadlijst groeit gestaag en ik heb zeker al voor meer dan twee weken profiand aan boord en zeer gevarieerd.
De stad Cherbourg hebben we al meerdere keren bezocht. Musea en kerken plenty en erg interessant. Het mooiste vind ik de aankleding van de straten vol bloemen. Op kleur bij elkaar gearrangeerd en uitbundig bloeiend. Parken waar veel mensen picknicken en bij elkaar zitten. Echt heel gezellig. De zon schijnt dus het kan niet stuk.
Labels:
Frankrijk
dinsdag 28 juli 2009


Na een vroege start op maandag 27 juli, bereiken we met weinig wind 3-4 Bft WZW om 10.30 Fecamp. Even wachten want wind en tij lopen tegen. Een forse bui bevestigt onze goede keus.
Aanleggen in de haven en meteen even de nodige boodschappen halen. Internet proberen maar opnieuw pecht het werkt ook niet in deze haven.
Om 14.00 2 uur voor LW vertrekken we, spannend de havenuitgang, stroom, wind en golven tegen en zoals de foto's aangeven is de doorgang nogal nauw.
Volgens het scheepsberaad gaan we door naar Cherbourg. Halverwege de middag neemt de wind af en wordt het plan bijgesteld. Om 20.00 meren we af in de haven van Le Havre. het is een fantastische tocht geweest met veel zeilplezier.
Dinsdag 28 juli, de wekker gaat weer om 04.00uur, vertrek 5.oo uur, is 1 uur na HW, met de stroom mee richting Cherbourg, een dikke 140km verdereop. Wind 4Bft WZW. Oversteek van de Seinebaai. Veel inkomend en stilliggend zeeverkeer naar Le Havre.
Het is een prachtige zeildag, wind neemt na enkele uren af tot 2-3 BFT en rustig tuffend op de motor houden we de snelheid boven de 7km/uur. We kunnen eindelijk in t shirt en korte broek aan dek van de zon genieten. heerlijk na al die dagen in dikke zeilpakken als maanmannetjes te hebben moeten rondlopen.
Net voor de punt van Normandie, kaap Barfleur, pech, wier in de schroef en dus.....even een plons in de baai. Volgens Karel echt koud water maar verfrissend.
Om 21.10 passeren we havenhoofden van Cherbourg, een prachtige lucht vergezelt ons.
Labels:
logboek
maandag 27 juli 2009
Walter op bezoek

zondag 26 juli in Dieppe komt onze eerste gast in het buitenland aan boord. om half een staat Walter Zeeman op het steiger. Hij heeft een nieuwe Hollandse vlag meegenomen die de totaal versleten oude gaat vervangen. We genieten van de zon, het oude stadje, de boulevard, echt frans stokbrood, franse landwijn en Wil's eigengemaakte salade. Nog een terrasje pikken en we brengen Walter terug naar zijn auto.
Labels:
Frankrijk


vertrek vanuit Boulogne
Vrijdag 24juli 17.00 uur scheepsberaad over de volgende stap, naar Dieppe. Wind nog WZW 5-7 Bft met in de nacht “ rafales” volgens de fransen, uitschieters dus. Om 2.55 HW Boulogne, gepland vertrek 04.00. Na een korte nachtrust kijk ik bedenkelijk naar de lucht en conclusie is nog even niet.
Zat 25juli 11.30 scheepsberaad met koffie. 15.30HW Boulogne wind is W draait naar WZW en daarna ZO.4-5 Bft zonder “rafales”. Om 13.30 varen we de haven uit. Buiten de pier, stroom tegen, speed is 5km/uur. Na een slag naar buiten overstag en exact op koers naar Dieppe. Na 2 uur neemt de snelheid toe tot 7km/uur enz. Tot 22.00 uur stroom mee . We varen op 30km van Dieppe, ook de wind neemt af onder de 4 Bft. Motor aan en zeilen. Op de motor houden we de snelheid boven de 7km/uur.
Om 2.00 liggen we 3km voor de haven van Dieppe, wind laatste uur gedraaid naar ZO, voldaan meren we af 2.30 en genieten van de nachtelijke rust met een vino blanco.
Zondag 26 juli
17.00 scheepsberaad met koffie en Frans abrikozengebak.
Volgende haven wordt Fecamp 70 km verderop. 4.00 HW Dieppe, gepland vertrek 5.00 uur, vooruitzicht wind rustig 3-4Bft West, barometer staat gunstig luchtdruk 1028.Voorspelling is goed wind 4-5 Bft,wisselend uit W,WZW en ZO, plus stijging temp,het wordt zomer
Zat 25juli 11.30 scheepsberaad met koffie. 15.30HW Boulogne wind is W draait naar WZW en daarna ZO.4-5 Bft zonder “rafales”. Om 13.30 varen we de haven uit. Buiten de pier, stroom tegen, speed is 5km/uur. Na een slag naar buiten overstag en exact op koers naar Dieppe. Na 2 uur neemt de snelheid toe tot 7km/uur enz. Tot 22.00 uur stroom mee . We varen op 30km van Dieppe, ook de wind neemt af onder de 4 Bft. Motor aan en zeilen. Op de motor houden we de snelheid boven de 7km/uur.
Om 2.00 liggen we 3km voor de haven van Dieppe, wind laatste uur gedraaid naar ZO, voldaan meren we af 2.30 en genieten van de nachtelijke rust met een vino blanco.
Zondag 26 juli
17.00 scheepsberaad met koffie en Frans abrikozengebak.
Volgende haven wordt Fecamp 70 km verderop. 4.00 HW Dieppe, gepland vertrek 5.00 uur, vooruitzicht wind rustig 3-4Bft West, barometer staat gunstig luchtdruk 1028.Voorspelling is goed wind 4-5 Bft,wisselend uit W,WZW en ZO, plus stijging temp,het wordt zomer
Labels:
logboek
Om gezond aan te komen op de Caribe zonder scheurbuik kregen we van Marjan de tip om kiemzaden in te slaan. De eerste oogst is geweest en het smaakt goed op de salades enz..
Aangezien de voorraad niet eeuwig houdbaar en het lekker is betwijfel ik of er in december nog iets van over is.
In Duinkerken hebben we grote blikken (3 pers.) maaltijden ingeslagen. Kip met couscous en Ook vlees in blik, groenten enz. en de voorraad vordert gestaag. Nu ben ik bezig een menulijst samen te stellen: ontbijt, lunch/diner en avondeten. Ook de voorraadlijst moet nu in orde komen anders weet ik niet meer wat er is en waar het is.
Aangezien het op de oceaan snel donker is 18.30 en lang donker blijft tot de volgende ochtend 6.30 lijkt het mij handiger de warme hap tussen de middag te nuttigen. Brood zal moeilijk worden te bewaren en ik heb geen oven dus zal hier een alternatief voor moeten komen. Pannenkoeken in soorten en maten zijn te maken, wraps met evt. erwten erin verwerkt enz..
Met behulp van melkpoeder kom ik een heel eind.
Van mijn collega’s kreeg ik een boek: ritme van de oceaan en dit gaat over een gezinnetje dat een driejaar durende wereldreis maakt in een kleine boot (zelfde maat als de onze) en het is heel leuk en leerzaam te lezen welke problemen zij tegen kwamen.
Zelf had ik het idee om eerst op de Kaapverdische eilanden in te slaan maar nu weet ik dat daar niets te krijgen is. Het moet dus veel eerder gebeuren. Misschien handig om in elke haven te kijken voor afwisselende spullen. In Spanje en Portugal heb je enorme warenhuizen waar te kust en te keur verkocht wordt.. Aan de slag dus. Het is namelijk wel prettig enige variatie te hebben als we straks weken op zee zitten. Ik maak menulijstjes en verdiep me in houdbaarheid van produkten. Mogelijkheden met zelf bakken van brood in een pan, yoghurt maken enz.. Leuk om te doen.
Aangezien de voorraad niet eeuwig houdbaar en het lekker is betwijfel ik of er in december nog iets van over is.
In Duinkerken hebben we grote blikken (3 pers.) maaltijden ingeslagen. Kip met couscous en Ook vlees in blik, groenten enz. en de voorraad vordert gestaag. Nu ben ik bezig een menulijst samen te stellen: ontbijt, lunch/diner en avondeten. Ook de voorraadlijst moet nu in orde komen anders weet ik niet meer wat er is en waar het is.
Aangezien het op de oceaan snel donker is 18.30 en lang donker blijft tot de volgende ochtend 6.30 lijkt het mij handiger de warme hap tussen de middag te nuttigen. Brood zal moeilijk worden te bewaren en ik heb geen oven dus zal hier een alternatief voor moeten komen. Pannenkoeken in soorten en maten zijn te maken, wraps met evt. erwten erin verwerkt enz..
Met behulp van melkpoeder kom ik een heel eind.
Van mijn collega’s kreeg ik een boek: ritme van de oceaan en dit gaat over een gezinnetje dat een driejaar durende wereldreis maakt in een kleine boot (zelfde maat als de onze) en het is heel leuk en leerzaam te lezen welke problemen zij tegen kwamen.
Zelf had ik het idee om eerst op de Kaapverdische eilanden in te slaan maar nu weet ik dat daar niets te krijgen is. Het moet dus veel eerder gebeuren. Misschien handig om in elke haven te kijken voor afwisselende spullen. In Spanje en Portugal heb je enorme warenhuizen waar te kust en te keur verkocht wordt.. Aan de slag dus. Het is namelijk wel prettig enige variatie te hebben als we straks weken op zee zitten. Ik maak menulijstjes en verdiep me in houdbaarheid van produkten. Mogelijkheden met zelf bakken van brood in een pan, yoghurt maken enz.. Leuk om te doen.
Labels:
bevoorrading
Leven aan boord.
Het leven aan boord begint te wennen. Na alle hectiek van de laatste maanden in Nederland, (snel uit huis, einde schoolcarriëre, tentamen, opknappen boot enz.) zijn we nu op elkaar aangewezen. De strijd om wie de baas is gelukkig ook achter de rug en we hebben nu een stadium van rust en aandacht voor elkaar gekregen. Vaarroutes en tijdstippen van vertrek worden samen bepaald en verder is Karel meer voor het zeilgebeuren de aangewezen persoon en neem ik de zaak in de boot (eten, was, schoonmaak) voor mijn rekening. Heel traditioneel dus maar wel effectief.
Zo varende komen we allerlei dingen tegen die veranderd moeten worden. In de slaaphut wordt het een bende omdat als we enorm liggen te stampen (bijna elke dag met het slechte weer) alle kleren overal terecht komen.
Oplossing hiervoor is schotjes van 30 x 13 die we klem zetten en waarachter de kleding blijft liggen. Simpele plankjes klem gezet om boeken tegen te houden die anders uit de vakken springen. Zo ontdekken we steeds weer nieuwigheden die het leven gemakkelijker maken.
De “hondenkooi” heb ik opnieuw ingericht. Het bedstuk eruit en afgesneden zodat alleen een kussen om te zitten voor de persoon achter de kaarttafel over blijft. Dit scheelt veel ruimte en doordat ik nu op de bodem gemakkelijk antislipmateriaal kan leggen blijft alles wat hierin gestouwd wordt beter op zijn plaats liggen.
Al varende blijkt dat onze vlag aan vervanging toe is en hoewel ik hem nog gerepareerd heb is het einde in zicht.
Het is heerlijk de laptop aan boord te hebben en ik hoef niet meer alles met de hand op te schrijven. E-mail berichten kunnen voorbereid worden en dit beperkt de tijd op internet die per uur ingekocht wordt. In de eerste havens maakten we gebruik van de hotspots. Deze waren gratis maar de helft van de tijd werden we steeds van internet gegooid en dat is heel storend als je net een stuk af had. Foto’s downloaden was ook bijna onmogelijk. Nu hebben we uren ingekocht die we langs de franse kust kunnen gebruiken in veel havens en deze kwaliteit is zeer goed. Verder heb ik ontdekt dat ook sms-en een perfect middel is om met elkaar in contact te blijven en even snel te horen hoe e.e.a. gaat.
P.S. In Dieppe is dit systeem dus helemaal niet te gebruiken hoewel wel op het kaartje aangegeven. Grr.grr. grr. Met het plaatsen op de webblog moet ik nu dus wachten tot Fecamp.
Ook is checken e-mail nu niet mogelijk want in deze stad zijn volgens de dames aan de balie geen internetcafe’s.
In alle havens is het uitverkoop en aangezien ik dol op shoppen ben heb ik mijn zomerse garderobe nog op een leuke manier kunnen aanvullen met blote jurkjes, blousjes (H&M, MS, en andere welbekende ketens). Niet echt nodig maar wel leuk erbij. Aangezien ik tijdens de afgelopen zeiltochten veel angsten heb doorstaan mag ik mezelf wel een beetje verwennen vind ik zelf.
Af en toe behoorlijk misselijk maar gek genoeg trekt dit na verloop van uren weer bij en kan ik gewoon mee eten in de avond. Nog even wennen dus alles.
In de havens die we tot nu toe hebben aangedaan zijn we al meerdere keren geweest. Hoewel we wel wandelingen maken gaan we nu niet musea enz. bezoeken. Dit reserveren we voor de nieuwere plekken die we aandoen. Liefst varen we nu zo snel als mogelijk is naar Engeland en dan door naar het zuiden. De tijd is nu voornamelijk gevuld met lezen, varen en gezelligheid aan boord.
Het leven aan boord begint te wennen. Na alle hectiek van de laatste maanden in Nederland, (snel uit huis, einde schoolcarriëre, tentamen, opknappen boot enz.) zijn we nu op elkaar aangewezen. De strijd om wie de baas is gelukkig ook achter de rug en we hebben nu een stadium van rust en aandacht voor elkaar gekregen. Vaarroutes en tijdstippen van vertrek worden samen bepaald en verder is Karel meer voor het zeilgebeuren de aangewezen persoon en neem ik de zaak in de boot (eten, was, schoonmaak) voor mijn rekening. Heel traditioneel dus maar wel effectief.
Zo varende komen we allerlei dingen tegen die veranderd moeten worden. In de slaaphut wordt het een bende omdat als we enorm liggen te stampen (bijna elke dag met het slechte weer) alle kleren overal terecht komen.
Oplossing hiervoor is schotjes van 30 x 13 die we klem zetten en waarachter de kleding blijft liggen. Simpele plankjes klem gezet om boeken tegen te houden die anders uit de vakken springen. Zo ontdekken we steeds weer nieuwigheden die het leven gemakkelijker maken.
De “hondenkooi” heb ik opnieuw ingericht. Het bedstuk eruit en afgesneden zodat alleen een kussen om te zitten voor de persoon achter de kaarttafel over blijft. Dit scheelt veel ruimte en doordat ik nu op de bodem gemakkelijk antislipmateriaal kan leggen blijft alles wat hierin gestouwd wordt beter op zijn plaats liggen.
Al varende blijkt dat onze vlag aan vervanging toe is en hoewel ik hem nog gerepareerd heb is het einde in zicht.
Het is heerlijk de laptop aan boord te hebben en ik hoef niet meer alles met de hand op te schrijven. E-mail berichten kunnen voorbereid worden en dit beperkt de tijd op internet die per uur ingekocht wordt. In de eerste havens maakten we gebruik van de hotspots. Deze waren gratis maar de helft van de tijd werden we steeds van internet gegooid en dat is heel storend als je net een stuk af had. Foto’s downloaden was ook bijna onmogelijk. Nu hebben we uren ingekocht die we langs de franse kust kunnen gebruiken in veel havens en deze kwaliteit is zeer goed. Verder heb ik ontdekt dat ook sms-en een perfect middel is om met elkaar in contact te blijven en even snel te horen hoe e.e.a. gaat.
P.S. In Dieppe is dit systeem dus helemaal niet te gebruiken hoewel wel op het kaartje aangegeven. Grr.grr. grr. Met het plaatsen op de webblog moet ik nu dus wachten tot Fecamp.
Ook is checken e-mail nu niet mogelijk want in deze stad zijn volgens de dames aan de balie geen internetcafe’s.
In alle havens is het uitverkoop en aangezien ik dol op shoppen ben heb ik mijn zomerse garderobe nog op een leuke manier kunnen aanvullen met blote jurkjes, blousjes (H&M, MS, en andere welbekende ketens). Niet echt nodig maar wel leuk erbij. Aangezien ik tijdens de afgelopen zeiltochten veel angsten heb doorstaan mag ik mezelf wel een beetje verwennen vind ik zelf.
Af en toe behoorlijk misselijk maar gek genoeg trekt dit na verloop van uren weer bij en kan ik gewoon mee eten in de avond. Nog even wennen dus alles.
In de havens die we tot nu toe hebben aangedaan zijn we al meerdere keren geweest. Hoewel we wel wandelingen maken gaan we nu niet musea enz. bezoeken. Dit reserveren we voor de nieuwere plekken die we aandoen. Liefst varen we nu zo snel als mogelijk is naar Engeland en dan door naar het zuiden. De tijd is nu voornamelijk gevuld met lezen, varen en gezelligheid aan boord.
Labels:
leven aan boord
Abonneren op:
Posts (Atom)