Het eiland Sal hebben we achter ons gelaten. We hebben er enorm van genoten. We waren voorbereid met verhalen als zou het er saai zijn en niet veel te krijgen en te doen zijn maar die mening delen wij niet. Boeiend en een echte aanrader eerder. Geweldig voor surfers en kiters en hoewel erg kaal ook zeer imponerend. De vissershaven was gezellig en de mensen zijn enorm vriendelijk. Het vervoer met de busjes was snel en accuraat. De enige vierbaansweg die over heel het eiland loopt is zeer modern en goed. Het totale eiland bedraagt 248 meter 2.
De laatste avond nog een dansavond waar het hele dorp bijna vertoeft. De locals ontfermden zich over ons en we hebben dus veel gedanst Erg gezellig.
Het water in dit dorp wordt aangevoerd met een tankwagen en overgeheveld in het zogenoemde fontaria. Hier halen de mensen hun water voor 0,05 eurocent.
Soms is de boel op en wordt het gebouw gesloten. Wachten dus en dit overkwam ons op de laatste dag voor vertrek. Gelukkig hoefden we niet lang te wachten tot de tankwagen kwam en konden we de watertank van de boot vullen met de inhoud van 20 5 liter cans water.
Hiervoor gebruiken we de eerder gekochte waterflessen die een perfect transportmiddel van water blijken.
De Engelsman Tony een oud engineer heeft veel adviezen gegeven over de windvaan. Het probleem kon niet groot zijn. De windvaan goed schoonmaken en invetten met dieselolie zou het euvel al kunnen verhelpen. Dieselolie is een perfect schoonmaak en onderhoudsmiddel en is zeker zo goed als al die dure synthetische middelen.
Aan de slag dus.
Gelukkig konden we iets terug doen toen Tony een muscle problem had en Karel zijn in Egypte aangeleerde massagetechnieken op hem uitprobeerde. Helemaal gelukkig kwam hij de volgende dag voor een herhalingbehandeling terug met een zak thee als geschenk.
2 december vertrekken we om 4 uur naar het eiland san Nicolau. We vinden het leuk om nog een ander eiland aan te doen. We vertrekken zo vroeg omdat we niet in het donker een nieuwe haven willen aandoen. Het is ook lastig inschatten hoeveel tijd we nodig zullen hebben dus we gaan voor safe.
We gaan onderlangs, niet een goede keus omdat we tegen stroom en wind in moeten varen om bij de westelijke haven te komen. Tussen de eilanden in staat een zeer sterke en onvoorspelbare stroom. Hier is de diepte soms minder dan 60 meter terwijl boven en onder de eilanden een diepte is van meer dan 3000 meter. Hoge onregelmatige golven en bewegingen van water zijn het gevolg. Daar bij nog de talloze valwinden over de bergen en het is dus echt opletten geblazen.
We leren veel!! De windvaan werkt voortreffelijk. Een touw breek jammergenoeg, maar Karel weet dit te reparen voorlopig. In Mindeloo zal een nieuw touw kopen geen probleem zijn!!
We komen al om 14.00 uur aan en ankeren dicht bij het strand. Zo kunnen we met onze kleren in plastic tas verpakt zwemmen naar de kant en hoeven we niet bijboot en motor van dek te takelen. Het dorp stelt ons teleur en we gaan morgen verder.
In de nacht wordt ik 12.00 uur wakker van enorme deining en schrik als ik de afstand tot het strand zie. Kan geen kwaad volgens Karel maar we vertrekken gelukkig toch maar.
Er is geen wind en een heldere nacht met volle maan. Rustig tochtje dus. Dit valt aanders uit als we eenmaal buiten op zee zijn. Sportief zeilen wordt het met hoge golven en harde wind. leerzam weer en een voorproefje van wat ons straks te wachten kan staan bij de oversteek. Ook spannend en geweldig.
donderdag 3 december 2009
Abonneren op:
Posts (Atom)