woensdag 26 augustus 2009

lissabon


Lissabon 26 augustus 2009.

Na zes weken onderweg zeilend, even tijd nemen voor een verder zeilplan.
Nu het gelukt is volgens plan rond 20 augustus in Lissabon te zijn om zoals afgesproken Stella en Megteld een weekend te zien.(Het is in de praktijk Megteld met nieuwe vriend Marco geworden, erg gezellig) gaan we een periode van relaxed zeilen en hoppen tegemoet.
De tijd is aan ons en het enige wat echt telt is begin december het vertrek van de Kaap Verden.

Na inventarisatie van gezamenlijke wensen wordt het globale plan als volgt :

Augustus: langs de Portugese westkust , Sesimbra, Sines,Lagos
September: langs de Portugese zuidkust (Algarve) richting Vila Real de Santo Antonio
September: oversteek straat v Gibraltar , Marokko- Tanger, Casablanca
Oktober: Madeira archipel en Canarische eilanden
November Archipel Kaap Verden.
Zoals we ervaren hebben is het met plannen en zeilen altijd net iets anders en…… zonder plan kom je zeker niet ver.

dinsdag 25 augustus 2009

torre van Belem


bezoek Meg en Marco
















donderdag 20 augustus, aankomst in de haven vlakbij het oude centrum. we blijven hier meerdere dagen liggen. visit the town en bezoek dochter Meg en vriend Marco.





de fietsen komen goed van pas want lopend blijkt het centrum nog een eind verder te liggen.





Het is schitterend zomerweer en we genieten volop van alle bijzonderheden die de stad te bieden heeft.





Stella heeft een pakketje gemaakt met post uit Hoofddorp en boek voor Wil. Helena heeft er haakgaren bij gedaan om iets te doen te hebben. Heerlijk verwend zijn we dus.





Stella verzorgt namelijk de post thuis en Francis als het nodig is de bloemen.










Met zijn vieren bezoeken we een museum moderne kunst: kleding en meubilair waarbij ook Hollandse ontwerpers een plek hebben. boven een voorstelling posters van politieke campagnes over de hele wereld. helaas geen "Balkenende of queen" hoewel ook Nederland is gevraagd een bijdrage te leveren.





Met een oude tram door de stad, helaas er is ergens een "accidente" en we moeten voortijdig de bus verlaten. Dan maar een forse klim naar het kasteel. Zeer de moeite waard en een schitterend uitzicht over de Taag en de stad.





Zondag een zeiltocht over de Taag en we komen langs tal van momumenten. Torre van Belnem ooit een oude gevangenis, grote beeldengroepen enz..





In Cascais gaan we opnieuw voor anker en wordt de bijboot met vereende krachten te water gelaten. We gaan met armkracht naar de kust waar een "fiësta da mer" wordt gevierd met braderie, eettentjes en grote muziektent. 's nachts 12.10 uur net als we denken het verkeerd begrepen te hebben knalt het gigantische vuurwerk los. We liggen eerste rang dus boffen we enorm





Na een heerlijke "schommelende"nacht en ontbijt vertrekken Meg en Marco naar het strand en varen wij terug naar de haven in de stad.





Ananda, dochter van Franciska wordt 7 jaar en we bellen om te feliciteren. Bellen is toch anders als het echt meevieren en als Ananda mij dan vraagt waar ik ben en waarom ik niet kom is een antwoord best lastig.










25 augustus: Karel viert zijn verjaardag. We hebben met Meg en Marco om 15.00 uur in de stad afgesproken en willen nog een rondtour met een bus gaan maken. Hierna nog eten met elkaar en dan is de bezoekpret weer voorbij.





Wij willen in de ochtend van 26 augustus vertrekken naar Sines, geboortestad van Vasco da Gama.










Internet is niet mogelijk op de haven en ook in de stad zijn de internetcafe's zeer spaarzaam en als we willen niet te vinden.





we hebben ons er dus mee verzoend om deze week geen mails enz. te kunnen verzenden.





Ineens komt er een oudere heer bij de boot en biedt tot onze stomme verbazing internet aan op de boot. Met een klein apparaatje van Vodafone voor een spotprijs kunnen we alles weer helemaal actueel bijwerken, geweldig.






Logboek Porto-Lissabon 17-20aug 2009.

11.30 vertrek Leixoes (Porto) wind NW, 3 Bft, direct spinaker erbij, maar helaas om 14.30 motor gestart tot 15.30, snelheid is 7km/uur, de avond valt, zon onder om 20.30 rustig , gelukkig blijft er wat wind staan
Om 21.00 gaat de spinaker eraf, alleen op de Genua verder We varen door tot Figuera da Foz , dit ligt achter een kaap, altijd lastig in het donker om een haven aan te varen. Je ziet veel lichten maar wat?: is de vraag. Gelukkig helpt de gps met de coördinaten zodat je precies ziet waar je bent op de kaart, dat lijkt heel wat , maar dan moet je nog de vertaling maken met wat je ziet in het donker. Blijft een spannnende klus. opletten dus en dan is het fijn dat je met zijn tweeën bent.
Om 04.00 meren we af in een redelijk verlichte jachthaven. We slapen nog een paar uur.

18-8, 14.50 uur.
Vertrek Figuera da Foz , wind NW 4Bft. Na 45 minuten zeilen stopt de wind en hoe we ook roepen er komt geen antwoord. We varen de komende uren door op de motor.
Snelheid is gemiddeld 7.5 km uur, bij een toerental van 1500 omwentelingen per minuut, mooie snelheid en de motor gebruikt dan slechts 1 liter /uur.
Een mooie zonsondergang is ons deel, om 21.30 valt de duisternis in.
Ook deze plaats ligt achter een kleine , maar hoge kaap. In de ijver zet ik vast de coördinaten van het havenhoofd in de gps, echter die ziet niet dat er een rots voor zit en geeft dus keurig aan dat ik naar bakboord moet, maar ik hoor ook een sterker geruis en we merkdn dat we meer en meer in de branding komen, zijn dus veel te dicht onder de kust. Snel terug naar dieper water en om de kaap varen die nu duidelijker in beeld komt.
Achter de kaap, inderdaad nu zicht op de havenlichten en verschillende rotsblokken in zee, plus heldere sterke lampen op het water. Wat is dat? aanduiding van meer rotsblokken? die leuk verlicht zijn? Of ……..de lichten blijken zich ook te verplaatsen, wat is het ??????
Bij nader inzien, lokale vissers in kleine visboten met daaraan gemonteerd 4 of 5 tl-lichtbakken om inktvis te vangen of i.d..
Om 24.00 meren we af in de kleine haven van Nazare.

19-8, 11.00 uur vertrek Nazare, wind 4 Bft NW. Varen direct naar buiten richting eilanden groep Los Farilhos, met al snel de spinaker erbij vanwege afnemende wind. Volgens de havenmeester hebben we dan de meeste kans gebruik te maken van de Zuidelijke stroom, die een kleine 5-7 mijl uit de kust loopt. Want direct langs de kust loop een Noordelijke stroom. Vanaf de eilanden groep sturen we aan op Cabo Roca, een kaap voor de bocht ingang van de Taag of Tejo in het Portugees.
Jammer genoeg moet om 17.00 uur de motor aan, weer vanwege gebrek aan wind. Een mooie en rustige avond valt op zee. Tegen 01.00 uur varen we dwars van Cabo Roco, daarachter ligt nog een kaap en dan volgt de ingang van de Taag. Nu opnieuw kijken hoe we in het donker de aanvaarroute naar de Taag vinden. We houden nog steeds 8-10km uit de kust aan, tot een locale visser ons passeert. We gokken dat hij de Taag opvaart en volgen zijn spoor in de verte.
Na een check op de kaart, ga ik bakboord richting de kust op de lichten van de ingang van de Taag. Bovendien zie ik knipperende lichten die wellicht de aanvaaroute markeren.
En inderdaad, bij het naderen van de kust, doemt een stad op, Cascais voorstad van Lissabon. Om 6.00 valt het anker in de baai van Cascais, 100 m van het strand.

20-8 11.30 vertrek Cascais, zonnig, 4 Bft NO, onder zeil haal ik het anker op en zeilt Wil de baai uit richting de stad Lissabon. De Taag waaiert als een brede rivier uit in zee en loopt als een trechter naar de stad. Al snel zien we de prachtige hangbrug over de Taag. De brug ligt 35 m boven het water, doorvaart geen probleem.
De gekozen jachthaven uit de zeemansbijbel "de Reed" blijkt te zijn opgeheven in het kader van de nieuwe aanleg van kademuren. Volgende keus is Doca de Alcantara, een grote jachthaven, die het dichtst bij het oude centrum ligt. Na een halfuurtje wachten voor een draaibrug kunnnen we naar binnen.
Om16.30 meren we af in Lissabon.