
Logboek Porto-Lissabon 17-20aug 2009.
11.30 vertrek Leixoes (Porto) wind NW, 3 Bft, direct spinaker erbij, maar helaas om 14.30 motor gestart tot 15.30, snelheid is 7km/uur, de avond valt, zon onder om 20.30 rustig , gelukkig blijft er wat wind staan
Om 21.00 gaat de spinaker eraf, alleen op de Genua verder We varen door tot Figuera da Foz , dit ligt achter een kaap, altijd lastig in het donker om een haven aan te varen. Je ziet veel lichten maar wat?: is de vraag. Gelukkig helpt de gps met de coördinaten zodat je precies ziet waar je bent op de kaart, dat lijkt heel wat , maar dan moet je nog de vertaling maken met wat je ziet in het donker. Blijft een spannnende klus. opletten dus en dan is het fijn dat je met zijn tweeën bent.
Om 04.00 meren we af in een redelijk verlichte jachthaven. We slapen nog een paar uur.
18-8, 14.50 uur.
Vertrek Figuera da Foz , wind NW 4Bft. Na 45 minuten zeilen stopt de wind en hoe we ook roepen er komt geen antwoord. We varen de komende uren door op de motor.
Snelheid is gemiddeld 7.5 km uur, bij een toerental van 1500 omwentelingen per minuut, mooie snelheid en de motor gebruikt dan slechts 1 liter /uur.
Een mooie zonsondergang is ons deel, om 21.30 valt de duisternis in.
Ook deze plaats ligt achter een kleine , maar hoge kaap. In de ijver zet ik vast de coördinaten van het havenhoofd in de gps, echter die ziet niet dat er een rots voor zit en geeft dus keurig aan dat ik naar bakboord moet, maar ik hoor ook een sterker geruis en we merkdn dat we meer en meer in de branding komen, zijn dus veel te dicht onder de kust. Snel terug naar dieper water en om de kaap varen die nu duidelijker in beeld komt.
Achter de kaap, inderdaad nu zicht op de havenlichten en verschillende rotsblokken in zee, plus heldere sterke lampen op het water. Wat is dat? aanduiding van meer rotsblokken? die leuk verlicht zijn? Of ……..de lichten blijken zich ook te verplaatsen, wat is het ??????
Bij nader inzien, lokale vissers in kleine visboten met daaraan gemonteerd 4 of 5 tl-lichtbakken om inktvis te vangen of i.d..
Om 24.00 meren we af in de kleine haven van Nazare.
19-8, 11.00 uur vertrek Nazare, wind 4 Bft NW. Varen direct naar buiten richting eilanden groep Los Farilhos, met al snel de spinaker erbij vanwege afnemende wind. Volgens de havenmeester hebben we dan de meeste kans gebruik te maken van de Zuidelijke stroom, die een kleine 5-7 mijl uit de kust loopt. Want direct langs de kust loop een Noordelijke stroom. Vanaf de eilanden groep sturen we aan op Cabo Roca, een kaap voor de bocht ingang van de Taag of Tejo in het Portugees.
Jammer genoeg moet om 17.00 uur de motor aan, weer vanwege gebrek aan wind. Een mooie en rustige avond valt op zee. Tegen 01.00 uur varen we dwars van Cabo Roco, daarachter ligt nog een kaap en dan volgt de ingang van de Taag. Nu opnieuw kijken hoe we in het donker de aanvaarroute naar de Taag vinden. We houden nog steeds 8-10km uit de kust aan, tot een locale visser ons passeert. We gokken dat hij de Taag opvaart en volgen zijn spoor in de verte.
Na een check op de kaart, ga ik bakboord richting de kust op de lichten van de ingang van de Taag. Bovendien zie ik knipperende lichten die wellicht de aanvaaroute markeren.
En inderdaad, bij het naderen van de kust, doemt een stad op, Cascais voorstad van Lissabon. Om 6.00 valt het anker in de baai van Cascais, 100 m van het strand.
20-8 11.30 vertrek Cascais, zonnig, 4 Bft NO, onder zeil haal ik het anker op en zeilt Wil de baai uit richting de stad Lissabon. De Taag waaiert als een brede rivier uit in zee en loopt als een trechter naar de stad. Al snel zien we de prachtige hangbrug over de Taag. De brug ligt 35 m boven het water, doorvaart geen probleem.
De gekozen jachthaven uit de zeemansbijbel "de Reed" blijkt te zijn opgeheven in het kader van de nieuwe aanleg van kademuren. Volgende keus is Doca de Alcantara, een grote jachthaven, die het dichtst bij het oude centrum ligt. Na een halfuurtje wachten voor een draaibrug kunnnen we naar binnen.
Om16.30 meren we af in Lissabon.